logo
logo

Karty płatnicze

Zdjęcie: freepik/ -

Bezpieczna karta

Środa, 19 kwietnia 2017 (02:32)

Większości klientów banków nie trzeba już przekonywać, że posługiwanie się kartami płatniczymi jest łatwe i wygodne. Kartą możemy płacić w sklepach i restauracjach, wypłacać gotówkę w bankomatach oraz wpłacać we wpłatomatach.

 

Transakcje dokonywane przy użyciu kart mogą być nie tylko szybkie i wygodne, ale także bezpieczne. O czym powinni pamiętać użytkownicy kart płatniczych?

Podstawowe zasady

Posiadacz karty nie może jej nikomu udostępniać. Dokonując płatności kartą w sklepie czy restauracji, nie pozwalajmy, aby kasjer lub kelner oddalił się z nią np. na zaplecze. Nikomu nie podajemy także numeru PIN – trzeba go po prostu dobrze zapamiętać. W przypadku utraty karty należy od razu skontaktować się z bankiem. Im szybciej zastrzeżemy zagubioną lub skradzioną kartę, tym większe prawdopodobieństwo, że nie stracimy ani jednej złotówki zgromadzonej na swoim koncie.

Płatności zbliżeniowe

Dokonując transakcji zbliżeniowych (poprzez zbliżenie karty do terminalu) do kwoty 50 zł, płacimy bez podawania PIN. Powyżej tej wartości terminal zapyta nas o kod. W przypadku kart zbliżeniowych realne jest zagrożenie, że złodziej może zapłacić zagubioną kartą. Jednak po dokonaniu około 3-5 limitowanych transakcji przy kolejnej płatności zbliżeniowej – niezależnie od kwoty – terminal znów powinien poprosić o PIN.

Internet

Posługiwanie się kartą płatniczą w sieci wymaga szczególnej ostrożności. Podanie jakichkolwiek danych musi odbywać się na stronach specjalnie szyfrowanych. Bezpieczne strony zaczynają się od przedrostka „https” (zamiast „http”) – w oknie przeglądarki internetowej musi być wtedy widoczna ikona z zamkniętą kłódką. Banki nigdy nie proszą o poufne dane (w tym np. o numer karty, PIN bądź kody CVV2 lub CVC2) za pośrednictwem internetu czy infolinii.

Karta bardziej bezpieczna…

Zgubione czy skradzione pieniądze tracimy zazwyczaj bezpowrotnie. Tymczasem środki na karcie możemy odzyskać w banku – o ile tylko będziemy pamiętać o zastrzeżeniu w banku karty natychmiast po jej utracie.


 

Monika Poncyliusz, rzecznik klienta PKO Banku Polskiego:

Karty płatnicze oferują wiele korzyści, ale trzeba używać ich mądrze. Płacimy nimi w sklepach, w internecie czy po prostu wybieramy gotówkę z bankomatu. Używając ich, warto pamiętać i stosować kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa.

Po pierwsze, na straży naszego plastiku zawsze czuwa indywidualny kod PIN. Ważna i cenna rada: PIN najlepiej zapamiętać, ale jeśli mamy z tym problem, należy przechowywać go osobno (nie z kartą). Pamiętajmy, aby podczas jego wpisywania w bankomacie lub w sklepowym terminalu zasłaniać drugą ręką klawiaturę. Nikomu nie ujawniamy numeru karty, daty ważności, kodu CW2lub CVC2 (specjalny kod znajdujący się na awersie każdej karty). Płacąc kartą w sklepach internetowych, korzystajmy ze sklepów sprawdzonych. W razie utraty karty możemy ją w każdej chwili zastrzec na infolinii lub w serwisie internetowym, a wtedy Bank przejmie odpowiedzialność za wszystkie nieuprawnione operacje dokonane przy jej użyciu. Dodatkowo w ramach bankowości elektronicznej karty możemy aktywować, nadać lub zmienić PIN, zmieniać limity, unieważnić czy zamówić nowe. Regularne zmienianie kodu PIN, należyta ochrona i właściwe przechowywanie kart płatniczych, a także właściwe ustawienie dziennych limitów transakcji – to najczęściej wystarczy, aby zminimalizować ryzyko i zapewnić bezpieczeństwo naszym pieniądzom. Nie dysponujmy lekkomyślnie kartami płatniczymi oraz naszymi danymi. Nie ułatwiajmy złodziejom zadania.


CO ZROBIĆ W PRZYPADKU UTRATY KARTY?

Zastrzeż kartę w dowolny sposób:

  1. On-line w serwisie transakcyjnym banku
  2. Z pomocą konsultanta na infolinii
  3. W najbliższym oddziale banku

Po utracie poprzedniej karty na wniosek użytkownika zostanie wydana nowa karta.

 


DODATEK POWSTAŁ PRZY WSPÓŁPRACY Z PKO BANKIEM POLSKIM

Piotr Tomczyk

Nasz Dziennik