logo
logo

Zdjęcie: PKO Bank Polski/ -

Bezpieczne automaty

Czwartek, 4 maja 2017 (02:35)

Użytkownicy kart płatniczych doceniają wygodę, jaką zapewniają im bankomaty. Dzięki nim w każdej chwili, bez potrzeby odwiedzania oddziału banku, możemy wypłacić pieniądze z własnego konta. Jednak wciąż nie wszyscy posiadacze kart bankowych zdają sobie sprawę z faktu, że bezpieczeństwo oszczędności zgromadzonych na ich koncie wymaga przestrzegania kilku prostych zasad.

Bankomaty i wpłatomaty dają nam możliwość wypłat i wpłat gotówki przez siedem dni w tygodniu.

Korzystanie z nich jest bardzo proste: wkładamy do bankomatu kartę (paskiem magnetycznym do dołu) i postępujemy zgodnie z komunikatami na monitorze. Podajemy numer PIN, określamy, jaką sumę chcemy wypłacić, następnie odbieramy kartę i gotówkę.

Zasady bezpieczeństwa

Wypłatę gotówki z bankomatu umożliwia podanie poprawnego numeru PIN. Dlatego szczególnie ważne jest, abyśmy nikomu go nie ujawniali. Numer PIN nie powinien być zapisywany na karcie bankowej ani na kartkach noszonych w portfelu. Najbezpieczniej jest… dobrze go zapamiętać.

Wprowadzając PIN, postarajmy się zasłonić dłonią klawiaturę, aby nikt go nie podejrzał. Nikomu nie „pożyczajmy” naszej karty i nie pozwalajmy na dokonywanie nią transakcji w naszym imieniu.

Dodatkowe udogodnienia

Bankomaty mają stosowne zabezpieczenia i często znajdują się w specjalnych pomieszczeniach, co znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa transakcji. Coraz więcej urządzeń jest dostosowanych także do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących. Są wyposażone w gniazdo słuchawkowe z regulacją głośności oraz oprogramowanie do przekazywania komunikatów głosowych i napisy w alfabecie Braille’a.

Sytuacje „awaryjne”

Co zrobić, gdy bankomat zatrzyma nam kartę? Na każdym urządzeniu znajduje się informacja, co zrobić gdy karta zostanie zatrzymana, a na wyświetlaczu bankomatu pojawi się komunikat, jak postępować.

A gdyby bankomat nie wypłacił pieniędzy? Wtedy, po pobraniu potwierdzenia, sprawdźmy, czy z naszego konta zostały ściągnięte środki. Jeżeli tak – zgłośmy reklamację telefonicznie lub poprzez stronę internetową. Gdy podczas korzystania z samoobsługowych urządzeń bankowych pojawi się jakikolwiek problem, którego nie potrafimy samodzielnie rozwiązać, zawsze możemy zadzwonić na infolinię lub poprosić o pomoc pracownika najbliższego oddziału banku.


Małgorzata Jadach, nauczycielka, woj. dolnośląskie:

Obsługa bankomatu okazała się łatwiejsza, niż myślałam. Nie potrzebowałam żadnego przeszkolenia, żeby z niego korzystać. Na wszelki wypadek na początek wybrałam bankomat, który znajdował się obok oddziału banku, żeby w razie problemów szybko uzyskać pomoc. Na szczęście nie było to potrzebne. Nawet jeśli bankomat jest wielofunkcyjny i jednocześnie jest wpłatomatem, można sobie z nim poradzić, jeśli tylko uważnie czyta się informacje wyświetlane na ekranie. Nie można „klikać w ciemno”, bez czytania komunikatów. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo korzystania z bankomatu, to przestrzegam najważniejszych zasad. Pamiętam numer PIN, nigdzie go nie zapisuję i nikomu nie pożyczam karty bankowej. Wiem, że w przypadku zagubienia karty trzeba się jak najszybciej skontaktować z bankiem. Przekonałam się, że bankomat nie gryzie. Obawy, które miałam, zanim zaczęłam z niego korzystać, okazały się nieuzasadnione. Nigdy np. nie zdarzyło mi się, żeby kwota, którą odbieram z bankomatu, była niezgodna z moim poleceniem.

Piotr Tomczyk

Nasz Dziennik