logo
logo

Zdjęcie: Ewa Sądej/ Nasz Dziennik

Bezpieczne wakacje

Środa, 5 lipca 2017 (03:23)

Czas beztroskiego wakacyjnego wypoczynku nie zwalnia nas z obowiązku przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa. Część z nich dotyczy także naszych finansów.

Na wakacyjne wojaże, oprócz gotówki i kart płatniczych, zabieramy niezbędne dokumenty tożsamości: dowód osobisty lub paszport. W najodleglejszych zakątkach często korzystamy z internetu, m.in. aby sprawdzić stan konta czy zrobić przelew. Wypłacamy też pieniądze z bankomatów czy płacimy telefonem. Podstawowe zasady bezpieczeństwa powinny towarzyszyć nam na każdym kroku.

Karty płatnicze

W podróż najlepiej zabierać ze sobą zarówno kartę debetową, jak i kredytową. Debetowa zapewni nam dostęp do pieniędzy i wypłat z bankomatów czy płatności w sklepach. Karta kredytowa dodatkowo przyda się do rezerwowania hoteli, wynajmu samochodu lub nieprzewidzianych wydatków. Niezależnie od tego, jaką kartę posiadamy, nie należy spuszczać jej z oczu. Warto też ustalić dzienne limity płatności – wtedy w razie kradzieży lub zgubienia karty ograniczy to straty do minimum. Zadbajmy też, aby wszystkich plastików nie nosić w jednym portfelu i nie przechowywać ich razem z numerami PIN. Przy wypłatach w bankomatach pamiętajmy, aby w momencie wpisywania numeru PIN zasłonić go drugą ręką.

W przypadku zgubienia karty wystarczy jeden telefon do naszego banku, aby ją zablokować.

Telefon komórkowy

Aby mieć możliwość zapłacenia telefonem, wystarczy zainstalować na nim aplikację mobilną. O bezpieczeństwie naszych danych warto pomyśleć na samym początku, zanim, przypuśćmy, telefon zostanie nam skradziony lub po prostu go zgubimy. Aplikację można zabezpieczyć kodem PIN. Ustalając kod, warto zadbać o to, aby nie był zbyt prosty do odgadnięcia. Warto też pomyśleć nad zabezpieczeniem dostępu do samego urządzenia i założyć blokadę. Można na przykład ustawić hasło czy numer PIN. Dobrze jest to zrobić w taki sposób, aby blokada włączała się od razu po wyłączeniu ekranu telefonu. To zmniejszy szansę, że zgubione urządzenie trafi w czyjeś ręce gotowe już do użycia. W przypadku utraty telefonu z zainstalowaną aplikacją również należy powiadomić bank.

Internet

Aby bezpiecznie korzystać z konta i nie paść ofiarą internetowych oszustów, należy przestrzegać podstawowych zasad:

– nie logować się do serwisów bankowości internetowej z ogólnodostępnych komputerów, np. w kawiarence internetowej lub niezabezpieczonych sieci Wi-Fi;

– zawsze sprawdzać adres strony logowania: czy połączenie jest szyfrowane, czy na pasku na dole ekranu lub przy polu adresowym pojawia się ikona z zamkniętą kłódką; po kliknięciu w nią powinien wyświetlić się certyfikat potwierdzający autentyczność odwiedzanej przez nas strony www; najlepiej wpisać adres ręcznie lub zalogować się do konta ze strony głównej banku;

– po zalogowaniu należy pamiętać, że podawanie jednorazowych kodów jest konieczne tylko wtedy, gdy wykonujemy takie operacje jak zlecenie przelewu; system banku nigdy nie poprosi o podanie żadnego kodu podczas logowania, zaraz po zalogowaniu, przy wykonywaniu płatności ani przy przeglądaniu historii rachunku; wyjątkiem jest tylko konieczność użycia dwóch kodów podczas aktywacji lub zmiany nowego narzędzia autoryzacji.

Piotr Tomczyk


Ewa Michalik, kierownik zespołu bankowości osobistej w oddziale 3 PKO Banku  Polskiego w Gdańsku:

Dowodu osobistego strzeżmy jak oka w głowie, starajmy się raz na jakiś czas sprawdzić, czy na pewno jest w naszym posiadaniu. Nie udostępniajmy go osobom trzecim, np. zostawiając w zastaw przy wypożyczaniu sprzętu sportowego.

Może zdarzyć się też, że dowód zostanie skradziony lub sami go zgubimy. Wtedy jak najszybciej należy powiadomić policję, ale też bank. Takiego zgłoszenia można dokonać w dowolnej placówce bankowej, niekoniecznie w tej, w której mamy konto. Jeśli tego nie zrobimy, możemy narazić się na problem np. wyłudzenia kredytu na nasze dane przez osobę trzecią.


 

DODATEK POWSTAŁ PRZY WSPÓŁPRACY Z PKO BANKIEM POLSKIM

Nasz Dziennik