logo
logo

Zdjęcie: Ewa Sądej/ Nasz Dziennik

Via Carpathia dofinansowana

Środa, 21 czerwca 2017 (20:08)

Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 wzrośnie o 28 mld zł. 21 miliardów z tej sumy rząd wyasygnuje na budowę polskiego odcinka europejskiego szlaku komunikacyjnego Via Carpathia.

Wzrost środków jest podyktowany głównie koniecznością finansowania inwestycji drogowych w Polsce Wschodniej, a szczególnie budową szlaku Via Carpathia, na który rząd wyasygnuje 21 miliardów.

W ocenie europosła PiS Tomasza Poręby, który w ostatnich miesiącach mocno zabiegał w Ministerstwie Transportu o zwiększenie puli środków na budowę podkarpackiego odcinka drogi ekspresowej S19, to bardzo dobra wiadomość.

– Rząd premier Beaty Szydło dotrzymuje słowa. Budowa Via Carpathia to flagowy projekt transportowy rządu Prawa i Sprawiedliwości. Rozmawiałem w tej sprawie zarówno z premier Szydło, jak i z min. Adamczykiem. Wyasygnowanie 21 mld zł na budowę brakujących odcinków szlaku Via Carpathia bez wątpienia przyspieszy powstanie tej strategicznej dla Polski i Podkarpacia drogi. Już w piątek ruszamy z przetargiem na odcinek Sokołów Małopolski –Nisko – akcentuje Poręba.

Jego zdaniem, kluczową, czy wręcz przełomową, decyzją było również przyznanie przez rząd pod koniec ubiegłego roku 70 mln zł na prace hydrologiczno-geologiczne pod budowę całej drogi do Barwinka, o co europoseł Poręba zabiegał w ministerstwie infrastruktury.

– Realizacja tego odcinka to realne otwarcie wschodniej Polski na południe Europy – dodaje europoseł PiS.

Polityk nie ma wątpliwości, że budowy Via Carpathia, która została zaniedbana przez rząd PO – PSL nic już nie zatrzyma, tym bardziej że projekt jest wspierany przez większość państw wschodniej części Unii Europejskiej.

– Zostały już rozpisane wszystkie przetargi na budowę tej drogi w kierunku Lublina, zagwarantowano także środki na odcinek Rzeszów – Babica. Obecnie przygotowywana jest także koncepcja programowa odcinka do Barwinka. Ponadto otwarto część obwodnicy Lublina w ciągu drogi S19, ruszył też II etap przetargu na obwodnicę Stalowej Woli i Niska oraz na odcinek Lasy Janowskie – Nisko – wylicza Tomasz Poręba.

Via Carpathia to zdaniem europosła PiS również szansa dla polskich portów.

– Trasa, która w Polsce będzie biegła od Barwinka przez Rzeszów na Lublin, następnie drogą S17 w kierunku Warszawy, a ze stolicy drogą S7 i A1 do polskich portów, pozwoli Węgrom, Rumunom, Słowakom czy Bułgarom wysyłać towary i usługi do portów w Polsce, przyczyniając się do ich rozwoju – wskazuje Tomasz Poręba.

Mariusz Kamieniecki

NaszDziennik.pl