logo
logo

Zdjęcie: Ewa Sądej/ Nasz Dziennik

Groszek i spółka

Wtorek, 5 sierpnia 2014 (12:55)

Najnowszy wpis Małgorzaty Marszelewskiej opublikowany na blogAiD

 

Wśród wielobarwnych warzyw lata cieszących nie tylko zmysł naszego smaku, ale także i wzroku, znajdują się warzywa, o których być może czasami zapominamy w naszej letniej kuchni. Może dlatego, że są praktycznie dostępne przez cały rok w postaci suchej, mrożonek czy też konserw. A jednak, jak wszystkie, są najsmaczniejsze i najbardziej wartościowe, gdy są świeżo zerwane z krzaka. Mam na myśli bogate w błonnik, minerały, witaminy - rośliny strączkowe. Warto włączyć je do naszego letniego jadłospisu. Oto kilka propozycji na potrawy przygotowane z zielonego groszku, fasolki szparagowej i bobu.

1. ZUPA Z GROSZKU Z ZIOŁAMI

SKŁADNIKI: 2 szklanki młodego wyłuskanego groszku, szalotka, ząbek czosnku, 3 szkl. bulionu drobiowego lub warzywnego, łyżka masła, duża szczypta mielonego imbiru, 1/2 szkl. kwaśnej śmietany, garstka świeżych ziół (np. majeranek, estragon, tymianek, pietruszka), sól i pieprz do smaku.

WYKONANIE: Szalotkę i czosnek drobno posiekać. Wrzucić do garnka na rozgrzane masło, smażyć chwilę, mieszając. Dodać groszek i imbir, smażyć jeszcze minutę. Wlać bulion, zagotować. Trzymać na ogniu 8 min, zabielić śmietaną i jak nieco przestygnie, zmiksować. Doprawić solą i pieprzem, rozlać do miseczek, posypać drobno posiekanymi ziołami.

2. SAŁATKA Z ZIELONYM GROSZKIEM I POREM

SKŁADNIKI: 2 szklanki zielonego groszku, 2 pory, 2 jabłka, nektarynka, łyżka majonezu, 3 łyżki jogurtu naturalnego, cytryna, sól i pieprz do smaku.

WYKONANIE: groszek gotować 5 min w osolonej wodzie, odcedzić i przelać zimną wodą. Białe części pora pokroić w cienkie paseczki. Jabłka i nektarynkę umyć, usunąć gniazda nasienne i pestkę, pokroić w kostkę razem ze skórką. Skropić sokiem z cytryny. Majonez wymieszać z jogurtem i odrobiną soku z cytryny. Doprawić solą i pieprzem, polać sałatkę.

3. SAŁATKA Z BOBU I GROSZKU

SKŁADNIKI: szklanka zielonego groszku, 2 szklanki młodego bobu, 3 piórka szczypiorku, garść świeżej mięty, kawałek parmezanu. NA DRESSING: 1/4 szkl. oliwy, cytryna, duża szczypta cukru, sól i pieprz do smaku.

WYKONANIE: Bób i groszek umyć. Zagotować wodę w garnku, wrzucić bób. Gotować 10 min., następnie wsypać groszek i gotować jeszcze 5 min. Przelać zimną wodą, odstawić do wystygnięcia. Połączyć składniki dressingu. Bób obrać, wrzucić do miski, dodać groszek i posiekany szczypiorek. Polać sosem, wrzucić listki mięty i wymieszać. Na wierzchu położyć kilka strużynek parmezanu.

4. SAŁATKA Z BOBEM, MIĘTĄ I ORZESZKAMI PINII

SKŁADNIKI: szalotka, 2 szkl. młodego bobu, cytryna, duża gruszka, garść orzeszków pinii, 2 gałązki mięty, ząbek czosnku, 4 łyżki oliwy, kawałek parmezanu, sól i pieprz do smaku.

WYKONANIE: Szalotkę pokroić w drobną kostkę, czosnek przecisnąć przez praskę lub drobno posiekać. Bób opłukać i gotować we wrzątku 6 minut. Odcedzić, nieco ostudzić, obrać i przełożyć do miski. Skropić sokiem z cytryny. Gruszkę przeciąć wzdłuż, usunąć gniazdo nasienne, pokroić na małe kawałki i dodać do bobu. Orzeszki pinii uprażyć na suchej patelni, aż się zrumienią. Miętę posiekać, wymieszać z czosnkiem i szalotką, dodać do bobu. Doprawić solą, pieprzem i oliwą. Rozłożyć do miseczek, na wierzchu położyć wiórki parmezanu.

5. SAŁATKA Z ZIELONĄ FASOLKĄ SZPARAGOWĄ

 SKŁADNIKI: 3 garści fasolki szparagowej, cebula, plaster wędzonego boczku (ok.  1 cm grubości), 2 łyżki oliwy, łyżeczka cukru, 3 łyżki octu z białego wina, łyżka soku z cytryny, 1/2 szkl. bulionu warzywnego, garstka listków bazylii.

WYKONANIE: fasolkę oczyścić, odciąć końce i ugotować al dente (na pół twardo) w osolonym wrzątku. Osączyć i ostudzić. Cebulę drobno posiekać, boczek pokroić w małą kostkę. Wrzucić na patelnię z oliwą, smażyć, aż się zeszkli. Posypać cukrem, wlać ocet, sok z cytryny i bulion. Doprawić solą i pieprzem. Gotować 2 minuty. Wrzucić fasolkę do miski, wlać zawartość patelni, wymieszać. Odstawić na godzinę. Przed podaniem posypać bazylią.

SMACZNEGO!

PS Do ww. potraw z groszkiem można w ostateczności użyć groszku mrożonego. Będą też dobre. Jeśli chodzi o bób, jest również bardzo smaczny ugotowany, obrany i polany odrobiną rozpuszczonego masła wymieszanego z posiekanym ząbkiem czosnku. Gdy posiekane pory przelejemy wrzątkiem będą łagodniejsze w smaku.

NaszDziennik.pl