logo
logo

Zdjęcie: Ewa Sądej/ Nasz Dziennik

Mleko – samo zdrowie

Poniedziałek, 7 lipca 2014 (14:15)

Spożywanie mleka i przetworów mlecznych ma pozytywny wpływ na zdrowie ludzi – to główne przesłanie tegorocznej, siódmej już edycji Ogólnopolskiego Święta Mleka w Wysokiem Mazowieckiem (podlaskie).

 

Gospodarzem święta były Spółdzielnia Mleczarska Mlekovita (ma siedzibę w Wysokiem Mazowieckim) i Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich. Celem imprezy była promocja spożycia mleka i jego przetworów, ale jak podkreślają mleczarze, chodzi im o edukowanie świadomych konsumentów, którzy będą sięgali po mleko, sery, jogurty, twarogi czy śmietanę w trosce o swoje zdrowie.

Dariusz Sapiński, prezes Mlekovity i przewodniczący Rady Ekspertów Mleczarstwa, podkreśla, że poza mlekiem nie ma we współczesnej diecie człowieka innego naturalnego produktu „o porównywalnie bogatej wartości odżywczej, aktywności biologicznej i tak wysokim potencjale immunostymulacyjnym”. W mleku znajdują się bowiem wszystkie niezbędne nam składniki pokarmowe, czyli białka, węglowodany, tłuszcze, sole mineralne, witaminy, oraz mikro- i makroelementy. Dietetycy i lekarze wskazują, że mleko to najlepiej przyswajalne i najtańsze źródło wapnia, który odpowiada za jakość naszych kości. Ważny dla kości jest także fosfor, którego również spore ilości zawiera mleko. Coraz bardziej doceniany jest też tłuszcz mleczny, źródło korzystnych dla człowieka nasyconych i nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Spożycie mleka w Polsce (głównie w postaci przetworów) wynosi 180 litrów rocznie na osobę, czyli jest prawie dwa razy niższe niż średnia europejska (350 litrów). Ale to powinno się zmieniać, bo Polacy coraz chętniej spożywają nabiał. Co więcej, produkty mleczarskie stały się modne, sięgają po nie ludzie dbający o zdrowie, kondycję.

Potwierdzeniem dobrej kondycji polskiego sektora mleczarskiego jest sama spółdzielnia Mlekovita. W tamtym roku miała ona rekordowo wysokie przychody, które przekroczyły 3,5 mld złotych. Ten rok zapowiada się jeszcze lepiej, bo jak poinformował prezes Dariusz Sapiński, w pierwszych pięciu miesiącach 2014 roku Mlekovita zanotowała ponad 25-procentową dynamikę sprzedaży w porównaniu do analogicznego okresu roku 2013. W tamtym roku na inwestycje spółdzielnia wydała prawie 140 mln złotych, a kolejne inwestycje są prowadzone też w tym roku – od stycznia do maja wydano 30 mln zł. Uruchomiono już m.in. drugą kompletną linię do produkcji masła, dzięki której zwiększono jego produkcję do 200 ton na dobę – dzięki temu Mlekovita jest największym producentem masła w kraju.

Ponadto spółdzielnia buduje nową proszkownię mleka i serwatki w zakładzie w Lubawie, a w Kościanie stanie nowa linia do pakowania śmietany, kefirów i jogurtów.  Na rynek wprowadzane są też cały czas nowe produkty, w tym np. mleko zagęszczone, nowe gatunki serów naturalnych czy wędzonych. – Wszystkie te działania pozwalają umacniać pozycję rynkową przedsiębiorstwa oraz utrzymać dynamiczny wzrost wartości marki Mlekovita. Celem naszej firmy jest bowiem bycie jedną z największych na rynku europejskim, a rosnąca z roku na rok siła marki sprawia, że jest coraz bardziej znana i lepiej rozpoznawana – podkreśla prezes Dariusz Sapiński.

 

 

Krzysztof Losz

NaszDziennik.pl