logo
logo

Zdjęcie: Robert Sobkowicz/ Nasz Dziennik

CPK - prace trwają

Środa, 24 listopada 2021 (11:04)

Przed końcem roku przedstawimy dokładne rozplanowanie lotniska CPK, wskazujące, gdzie znajdą się pasy startowe i terminale – powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) Marcin Horała w środę w PR1.

Pełnomocnik pytany był na antenie radiowej Jedynki o postępy w budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W odpowiedzi przypomniał, że parę tygodni temu podpisano umowę z wykonawcą masterplanu lotniska, czyli planu generalnego, wymaganego przez prawo lotnicze, oraz „całego case'u biznesowego wokół lotniska”.

– Kończą się już inwentaryzacje przyrodnicze wymagane prawem [...], więc przed końcem roku będziemy mogli pokazać, jak dokładnie będą umiejscowione lokalizacje, nie tylko w takim sensie potocznym, że w tym miejscu będzie lotnisko, ale dokładne rozplanowanie, że w tym miejscu będzie pas, będzie terminal, z którym pójdziemy po decyzję środowiskową – powiedział.

Dodał, że także na grudzień zaplanowana jest wizyta koreańskiego ministra transportu i podpisanie umów będących kolejnym etapem współpracy pomiędzy CPK i koreańskim lotniskiem Incheon, czyli partnerem strategicznym CPK.

Horała opisywał również postępy w budowie linii kolejowych związanych z projektem CPK. Zwrócił uwagę, że we wtorek podpisano umowę na opracowanie projektu budowlanego 4-kilometrowego tunelu dalekobieżnego dla Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią.

– Mamy już ponad 1000 km linii w pracach przygotowawczych, czyli opracowanie studium techniczno-środowiskowego. Zakończyliśmy przetarg ramowy na pozostałe, więc jeszcze zostało nam ok. 800 km i z początkiem przyszłego roku te umowy będą sukcesywnie podpisywane – mówił. Wymienił także duży przetarg na 6 mld zł na projektowanie kolejnych odcinków, na który pozyskano środki unijne.

Marcin Horała poinformował także, iż wkrótce rozpocznie się projekt partnerstwa innowacyjnego, które pozwoli rozwinąć u polskich producentów zdolności budowy kolei dużych prędkości. Jak mówił, chodzi o to, by w roku 2027-2028, gdy wystartują te połączenia, zamówienie na składy mogło zostać zrealizowane przez polskie zakłady, gdyż teraz w Polsce nie produkuje się kolei dużych prędkości.

– To będzie bardzo duże zamówienie na ponad 100 składów, więc może być wówczas największym albo drugim co do wielkości na świecie po zamówieniach chińskich [...], które zapewni rentowność na to, żeby wytworzyć te zdolności techniczne, zdolności produkcyjne, i żeby później polscy producenci mogli też w innych krajach składy kolei dużych prędkości oferować – powiedział.

Horała mówił, że zakończenie budowy pierwszych odcinków kolei dużych prędkości planowane jest na 2027 r., ale harmonogram jest „niezwykle ambitny”, więc możliwe są opóźnienia.

JG, PAP

NaszDziennik.pl