logo

Prezydent podpisał ustawę znoszącą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS

Czwartek, 16 października 2025 (20:24)
Aktualizacja: Piątek, 17 października 2025 (08:52)

Przedsiębiorcy nie będą musieli przechowywać papierowych deklaracji zgłoszeniowych do ubezpieczeń społecznych wysłanych wcześniej
drogą elektroniczną do ZUS. Prezydent podpisał dzisiaj nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Do tej pory w przypadku przekazywania do ZUS
zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych w postaci dokumentu elektronicznego przedsiębiorcy musieli przechowywać przez pięć lat zgłoszenia w formie pisemnej,
z własnoręcznym podpisem osoby zgłaszanej.

Obowiązek ten był postrzegany przez płatników składek jako nadmiarowy, gdyż zgłoszenia do ubezpieczeń widnieją już w systemie – zarówno po stronie ZUS, jak i płatnika
– co sprawia, że nie ma potrzeby dokonywania dodatkowej, osobnej archiwizacji.

Zgodnie z nowelizacją nie będzie już obowiązku przechowywania przez przedsiębiorców papierowych zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych ZUS.

APW, PAP