logo
logo

Zdjęcie: PKO Bank Polski/ -

Więcej niż rzeczywistość

Środa, 5 października 2016 (03:34)

Dzieci lubią poznawać świat finansów poprzez gry i zabawę. Taką formę nauki proponuje poradnik bankowy „Brawo Bank”. Teraz dostępny jest on nie tylko w wersji drukowanej, ale także w formie elektronicznej – nowoczesnej aplikacji na tablety i smartfony – wykorzystującej technologię AR, czyli rozszerzonej rzeczywistości (ang. Augmented Reality).

Dzięki aplikacji Brawo BankAR dzieci zyskują dostęp do większej ilości treści, gier i zabaw. A technologia rozszerzonej rzeczywistości pozwala im zobaczyć wszystko w bardziej atrakcyjnej formie, łącząc obraz wirtualny z rzeczywistym.

Jak to działa?

Przeglądając magazyn „Brawo Bank” z użyciem tabletu z aplikacją Brawo BankAR, zobaczymy, jak postacie z ilustracji w piśmie ożywają! Wychodzą z gazety i pojawiają się na ekranie tabletu lub smartfona, gdzie są dużo większe, poruszają się i… mówią. Technologia ta służy wzbogacaniu doświadczeń i rozbudowywaniu naszej codzienności o dodatkowe, wirtualne funkcje. AR jest wykorzystywana w różnych obszarach nauki i biznesu, np. w branży medycznej, turystycznej czy lotniczej. Coraz częściej jest stosowana w edukacji jako element wielu kursów. Aplikacja Brawo BankAR to właśnie element edukacji ekonomicznej dzieci.

Żywy przykład

Dzieci często korzystają z elektronicznych urządzeń, takich jak tablet czy smartfon. Jednak najczęściej wykorzystują je do grania, choć my chcielibyśmy, aby dzięki nim mogły się czegoś nauczyć. To właśnie zadanie aplikacji Brawo BankAR – zainteresować zaskakującą formą, by zachęcić do zgłębienia tematu, którym w tym przypadku jest nauka dobrych nawyków finansowych i podstaw przedsiębiorczości. A wszystko to przez zabawę.

Czego Jaś może się nauczyć?

Aplikacja Brawo BankAR to najnowsza odsłona wydawanego przez PKO Bank Polski od sześciu lat poradnika ekonomicznego dla najmłodszych, dołączanego do magazynu „Bankomania”. Bohaterami „Brawo Banku” są Kasia i Kuba – rodzeństwo, które zaprasza młodych czytelników do swojego świata dziecięcych pomysłów, szkolnych i domowych spraw oraz ciekawych tematów. Magazyn w przyjazny sposób podejmuje ważne tematy, np. jak skutecznie oszczędzać, dlaczego trzeba być ostrożnym, korzystając z internetu, czy w jaki sposób bezpiecznie płacić kartą. Tę przydatną wiedzę uzupełnia wiele rebusów, łamigłówek i zagadek, których w aplikacji Brawo BankAR jest jeszcze więcej, a przez trójwymiarowy świat „Brawo Banku” przeprowadzi wszystkich Kasia, wyjeżdżająca na swojej hulajnodze i zadająca kolejne zagadki. Czas sprawdzić, jak to wygląda w rzeczywistości.

Magdalena Kopcińska


 

Dr hab. Jacek Pyżalski, prof. UAM,  Zakład Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych,  Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu  im. A. Mickiewicza w Poznaniu: 

Dla wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji nie tylko ekonomicznej kluczowe jest dostosowanie treści i formy do potrzeb dzieci. Ważne jest także, jak te zaawansowane formy wkomponowane są w całość procesu edukacyjnego. Istotne dla skuteczności działań z wykorzystaniem technologii w edukacji jest to, w jaki sposób są one wprowadzane. Dziecko, szczególnie to najmłodsze, nie może zostać samo w świecie zaawansowanych technologii.

Potrzebuje dorosłych, którzy będą mu w tym towarzyszyć. Mądrze wykorzystane nowoczesne rozwiązania z pewnością okażą się skutecznym narzędziem poszerzania świadomości ekonomicznej. PKO Bank Polski do swoich działań edukacji finansowej włączył bardzo nowoczesną formę – rozszerzoną rzeczywistość, czyli aplikację Brawo BankAR. I co ważne, projekt ten kierowany jest już do najmłodszych dzieci. Pozytywne jest także to, że treści tam zawarte nie są zbyt trudne, a tylko nieco wyprzedzają aktualną wiedzę dzieci – to daje szansę na rozwój. Trzeba też zdawać sobie sprawę z tego, że jest sporo zagrożeń – szczególnie tych związanych z wykorzystaniem internetu, np. dostęp do niewłaściwych treści, cyberprzemoc czy ryzykowne kontakty z innymi internautami. Dla zmniejszenia ryzyka niezbędna jest edukacja medialna, kierowana także do najmłodszych dzieci. Sporo już się w tym zakresie robi, ale potrzeby są znacznie większe.

 

 

 


 

KONKURS DLA DZIECI

 

Zaprojektuj grafikę na T-shirt i wygraj aparat Polaroid.

Zapraszamy dzieci do udziału w konkursie na projekt nadruku na podkoszulki. Mogą to być grafiki, szkice czy napisy, które będą uzupełnieniem hasła „Oszczędzam na…”.

Najlepiej, aby projekty były proste. Wówczas nadruki na T-shircie będą bardziej czytelne dla kogoś, kto je zobaczy. Autorzy najciekawszych propozycji otrzymają podkoszulek z zaprojektowanym przez siebie nadrukiem oraz aparaty fotograficzne Polaroid.

Na propozycje czekamy
do 30 października pod adresem:
PKO Bank Polski, ul. Puławska 15,
02-515 Warszawa
lub: Brawo.Bank@pkobp.pl
z dopiskiem „Projekt grafiki”

DODATEK POWSTAŁ PRZY WSPÓŁPRACY Z PKO BANKIEM POLSKIM

Nasz Dziennik