logo
logo
zdjęcie

Dr Zbigniew Kuźmiuk

Deficyt budżetowy rekordowo niski

Sobota, 22 października 2016 (18:33)

W tym tygodniu ukazał się komunikat Ministerstwa Finansów o wykonaniu budżetu państwa w okresie styczeń – wrzesień tego roku, czyli za pierwsze trzy kwartały.

Jak podano w tym komunikacie, dochody budżetowe w tym okresie zostały wykonane w 76% tych planowanych (w tym dochody podatkowe w wysokości 73,6%), wydatki budżetowe w wysokości 70,3% planu, w konsekwencji deficyt budżetowy wyniósł zaledwie 37,7% tego zaplanowanego.

Utrzymuje się wyraźnie tendencja wyższych niż w analogicznym okresie roku ubiegłego wpływów podatkowych (o ponad 7%), tylko wpływy z tzw. podatku bankowego wyraźnie odbiegają od tego, co zaplanowano w budżecie (2,5 mld zł wpływów po trzech kwartałach przy zaplanowanych 5,5 mld zł).

Niższe niż zaplanowano są wydatki budżetowe, w związku z tym deficyt budżetowy jest na wręcz rekordowo niskim poziomie (po trzech kwartałach zaawansowanie deficytu nie przekracza 38% tego planowanego).

Po upływie trzech kwartałów tego roku i tak niskim zaawansowaniu deficytu można stwierdzić, że przynoszą rezultaty zdecydowane działania, które już podjął resort finansów w stosunku do niektórych grup podatników.

Przypomnijmy tylko, że w grudniu poprzedniego roku resort finansów zwrócił się do podatników podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), którzy stosowali tzw. ceny transferowe w latach 2011-2015, o złożenie stosownych korekt w zeznaniach podatkowych za ten okres.

W oświadczeniu stwierdzono także, że spółki, które zdecydują się na dobrowolną korektę deklaracji podatkowych za lata 2011-2015, będą mogły skorzystać z 50-procentowej obniżki stawki ustawowych odsetek za zaległe zobowiązania podatkowe.

Resort finansów przypomniał przy tej okazji, że każda transakcja prowadzona przez podmioty gospodarcze powinna odpowiadać naturalnym warunkom rynkowym, a jej cena powinna być zbliżona do ceny rynkowej, podczas gdy w przypadku podmiotów powiązanych bardzo często zdarza się, że spółka-córka płaci spółce-matce w grupie znacznie wyższą kwotę, niż wynosi wartość rynkowa określonego dobra lub usługi (najczęściej jest to korzystanie z logo, doradztwo, dostarczanie know-how).

Najczęściej tego rodzaju operacje, nazywane w teorii podatków stosowaniem cen transferowych, dokonywane są przez firmy zagraniczne mające swoje spółki-córki w Polsce z reguły w ostatnim kwartale roku podatkowego, wtedy kiedy jest jasne, że musiałyby one zapłacić duże kwoty podatku dochodowego w naszym kraju.

W komunikacie zawarto także ostrzeżenie, że stosowanie cen transferowych przez podmioty powiązane będzie przedmiotem wnikliwych badań urzędów skarbowych w II połowie 2016 r.

Z kolei w połowie lipca weszła w życie klauzula generalna przeciwko unikaniu opodatkowania i w ten sposób dokonano wyznaczenia dopuszczalnych granic tzw. optymalizacji podatkowej, co oznacza, że w II połowie roku w związku z tym powinna się jeszcze wyraźniej niż do tej pory poprawić wydajność podatku CIT.

W rządzie Prawa i Sprawiedliwości nie ma także przyzwolenia politycznego na wyłudzanie podatku VAT i stąd bardzo szybkie prace nad rozwiązaniami, dzięki którym do budżetu państwa powinno wpłynąć dodatkowo być może nawet kilkanaście miliardów złotych w ciągu całego roku 2016.

Podczas rządów koalicji PO – PSL mieliśmy do czynienia z rosnącą z roku na rok skalą zjawiska wyłudzeń VAT w naszym kraju, w 2015 r. wyłudzenia te sięgnęły 3% PKB (około 54 mld zł), co wręcz sugerowało swoiste jej polityczne przyzwolenie na ten proceder.

Tak więc informacja resortu finansów o wyraźnie wyższych dochodach podatkowych po dziewięciu miesiącach tego roku w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego zdecydowanie potwierdza, że rządy Prawa i Sprawiedliwości doprowadzają do wyraźnego wzrostu wydajności podatkowej bez podnoszenia podatków (w 2007 r. wydajność podatkowa wyniosła aż 17,5% PKB i była o ponad 3% PKB wyższa niż pod koniec roku 2015).

Dodatkową nadzieję na wzrost dochodów podatkowych w II połowie tego roku w stosunku do tych zaplanowanych w budżecie budzi wprowadzenie od 1 lipca tego roku tzw. Jednolitego Pakietu Kontrolnego dla dużych firm, ograniczające wyłudzanie podatku VAT, a także tzw. podatkowego pakietu paliwowego, ograniczające wyłudzanie podatku VAT i podatku akcyzowego w obrocie paliwami.

Wszystko więc wskazuje na to, że mimo realizacji niezwykle kosztownego programu „Rodzina 500+”, na który w tym roku jest przeznaczonych ponad 16 mld zł, deficyt budżetowy na koniec tego roku będzie wyraźnie niższy od tego zaplanowanego.

Dr Zbigniew Kuźmiuk

Autor jest finansistą, posłem do Parlamentu Europejskiego.

NaszDziennik.pl