logo
logo

Zdjęcie: Robert Sobkowicz/ Nasz Dziennik

Strajk obciąża ZNP

Sobota, 27 kwietnia 2019 (17:21)

ROZMOWA / z wicepremier Beatą Szydło

Związek Nauczycielstwa Polskiego zawiesił ogólnopolski strajk. Jak odbiera Pani tę decyzję?

– To dobra decyzja. Szkoda, że została podjęta tak późno. Można to było zrobić już na czas egzaminów gimnazjalnych i ósmoklasistów. Do tego cały czas w trakcie negocjacji namawiałam stronę związkową. Prosiłam o rozważenie takiej możliwości ze względu na dobro uczniów. Niemniej jednak cieszę się i dziękuję za to, że przynajmniej w czasie matur młodzież nie będzie przeżywać niepotrzebnych stresów.

Sejm przyjął w czwartek nowelizację prawa oświatowego, dzięki któremu jest pewność, że matury się odbędą. Opozycja i związki zawodowe nie zgadzały się jednak na to rozwiązanie. Jak ocenia Pani Premier tezy o tym, że ta nowelizacja to „demontaż polskiego systemu oświaty”?

– Nowelizacja prawa oświatowego była konieczna. Rząd nie mógł pozwolić na to, aby młodzież stała się ofiarą tego protestu. Uczniowie muszą mieć zagwarantowane prawo do przystąpienia do egzaminu maturalnego. Obowiązkiem rządu jest o to zadbać. Ponadto nowelizacja wypełnia ewidentną lukę prawną. Teraz były strajki, ale przecież mogą zdarzyć się różne nieprzewidziane sytuacje. Po zmianie ustawy jest gwarancja przeprowadzenia klasyfikacji.

Sławomir Broniarz powiedział, że „daje premierowi czas do września”. Tym samym podnosi, że strajk trwa nadal, pozostaje jedynie zawieszony. Jakie teraz działania planuje podjąć rząd? Czy pojawią się nowe propozycje?

– Strajk jest zawieszony. Ten czas trzeba wykorzystać na znalezienie kompromisu. Potrzebne jest złagodzenie napięć, wyciszenie emocji. Stawianie ultimatum nie pomoże. Zdaję sobie sprawę, że pan przewodniczący Broniarz jest w trudnej sytuacji osobistej. Nadmiernie rozbudził nadzieje i oczekiwania środowiska nauczycielskiego. Nauczyciele są teraz mocno podzieleni, rozgoryczeni, nie czują się komfortowo w związku z egzaminami. To obciąża na pewno pana przewodniczącego, który przecież w tym roku będzie ubiegał się o reelekcję w związku. Niemniej jednak powinien studzić emocje. Teraz trzeba rozmawiać i wspólnie szukać kompromisów.

Czy realne jest wprowadzenie systemu osłonowego? Czy pojawi się w toku dalszych negocjacji pomysł wcześniejszej emerytury dla nauczycieli?

– To wszystko powinno być przedmiotem rozmów przy okrągłym stole. Właśnie po to jest ta inicjatywa. Potrzebne jest wypracowanie nowego systemu wynagradzania dla nauczycieli, bo dotychczasowy po prostu wyczerpał swoje możliwości.

Jaki los czeka Kartę Nauczyciela? Pozostanie w niezmienionej formie?

– To trudny temat. Wszyscy wiedzą, że Karta Nauczyciela w wielu aspektach jest reliktem przeszłości, ale nikt nie ma odwagi tego zmienić. Również związki zawodowe zdają sobie z tego doskonale sprawę, ale bronią jej obecnego kształtu. Warto pamiętać, że to prawo sięga korzeniami do okresu stanu wojennego, a więc chyba najwyższa pora go zmienić. Musi być jednak na to zgoda przede wszystkim środowiska nauczycieli. Warto o tym rozmawiać. To dobry moment.

Pani Premier, jak według Pani prezentuje się bilans strajku w oświacie, który trwał od 8 kwietnia? Kto na nim stracił? Jak długofalowo może on wpłynąć na polską edukację, a także na wizerunek nauczycieli?

– Niestety, najbardziej stracili uczniowie i sami nauczyciele. Forma protestu w czasie egzaminów była niepotrzebna. Wielokrotnie apelowałam o refleksję na ten temat. Robiliśmy, co w naszej mocy, aby uczniów uchronić. Każda kolejna propozycja rządu wychodząca naprzeciw oczekiwaniom płacowym związków nauczycielskich była odrzucana, z tego względu znalezienie kompromisu było utrudnione. Środowisko nauczycielskie mocno się w czasie tego strajku podzieliło. Teraz jednak te podziały muszą być zasypane i wszyscy razem musimy ten kryzys pokonać. Od poniedziałku uczniowie i nauczyciele znowu spotkają się na zajęciach szkolnych i to jest najważniejsze.

Dziękuję za rozmowę.

Drogi Czytelniku,

zapraszamy do zakupu „Naszego Dziennika” w sklepie elektronicznym

Paulina Gajkowska

Nasz Dziennik