Prokuratura wojskowa sprawdzi, czy wbity w brzozę fragment wykonany z siluminu pochodził z Tu-154M.
Właśnie ze stopu aluminium i krzemu (silumin), niezidentyfikowanego przez biegłych na fragmentach skrzydła Tu-154M, ma być wykonany jeden z elementów, który utkwił w smoleńskiej brzozie. Metalowe elementy zabezpieczono pod koniec lutego ub.r. na terenie Federacji Rosyjskiej. Z drzewa wydobyto ich wówczas ponad 40. Następnie materiał dowodowy, który mógł zostać podzielony na dwie części, trafiał w polskie i rosyjskie ręce. Niepodzielne elementy zostały w Rosji.
W ten sposób polscy eksperci otrzymali do analiz metaloznawczych i mechanoskopijnych zaledwie 12 fragmentów. Jeden z nich okazał się powłoką lakierową. Stąd też do badań metaloznawczych wykorzystano 11 fragmentów metalu. W efekcie stwierdzono, że skład chemiczny i struktura stopu trzech fragmentów wskazywały, że najprawdopodobniej pochodzą one z elementów konstrukcyjnych skrzydła Tu-154M, a w siedmiu przypadkach eksperci uznali, że nie można wykluczyć, że są częścią polskiego samolotu.
Ostatni element miał zostać wykonany ze stopu, który nie został zidentyfikowany w badanym fragmencie skrzydła. Stąd też prokuratura będzie chciała ustalić, skąd wziął się w brzozie taki materiał i czy mógł pochodzić z Tu-154M.
Decyzja w sprawie dalszych badań ma zapaść w tym tygodniu. Ale o możliwości poszerzenia opinii mechanoskopijnej w celu „doprecyzowania charakteru pozostałych fragmentów metalowych” prokuratorzy mówili już na początku kwietnia, podczas konferencji poświęconej śledztwu smoleńskiemu. Wczoraj kpt. Marcin Maksjan z Naczelnej Prokuratury Wojskowej podkreślił, że Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Warszawie dotąd nie wydała postanowienia dotyczącego zlecenia biegłym dodatkowych analiz dotyczących znalezionych w brzozie elementów. –Kiedy będzie wydane postanowienie o zasięgnięciu opinii biegłych, to poinformujemy o tym szczegółowo – dodał.
W ocenie dr. Macieja Laska z rządowego zespołu do spraw wyjaśniania opinii publicznej treści informacji i materiałów dotyczących przyczyn i okoliczności katastrofy pod Smoleńskiem, silumin to po duraluminium najbardziej rozpowszechniony materiał konstrukcyjny w lotnictwie. – Z tego stopu są wykonywane wszystkie odlewane elementy konstrukcyjne tupolewa, np. konsole zawieszania klap, wsporniki lotek i slotów –ocenia Lasek.