logo
logo

Zdjęcie: Marek Borawski/ Nasz Dziennik

Statki pod ochroną

Czwartek, 25 lipca 2019 (22:03)

Brytyjska wojenna Marynarka Królewska (Royal Navy) będzie eskortowała w cieśninie Ormuz statki płynące pod banderą Wielkiej Brytanii, by zabezpieczyć je przed atakami ze strony Iranu – zapowiedział w czwartek rzecznik brytyjskiego ministerstwa transportu.

 

Oznacza to anulowanie ogłoszonego wcześniej zalecenia, by statki unikały rejsów przez zagrożony akwen. 

–– W odpowiedzi na rosnące zagrożenie dla żeglugi handlowej w Zatoce Perskiej ministerstwo transportu dokonało w piątek, 19 lipca, zmiany swych wytycznych, zalecając statkom, by unikały tego akwenu. Wolność żeglugi ma kluczowe znaczenie dla globalnego systemu handlowego oraz światowej gospodarki i dlatego czynimy wszystko, co możliwe, by jej bronić. Dlatego ministerstwo transportu zaktualizowało swe wytyczne, by potwierdzić, że Marynarka Królewska otrzymała zadanie towarzyszenia statkom bandery brytyjskiej przy przechodzeniu cieśniny Ormuz, czy to pojedynczo, czy to grupami, jeśli ich przejście zostanie wystarczająco wcześnie zgłoszone – oświadczył rzecznik.

Wielka Brytania oskarżyła Iran o dokonanie „aktu państwowego piractwa”, jakim miało być zatrzymanie 19 lipca brytyjskiego tankowca Stena Impero. Statek ten i jego załoga znajdują się obecnie w irańskim porcie. Teheran twierdzi, że Stena Impero zderzył się z irańską jednostką rybacką w rezultacie zlekceważenia międzynarodowych przepisów o bezpieczeństwie żeglugi. 

Polska rozważa propozycję Wielkiej Brytanii

Polska uważnie przygląda się propozycji Wielkiej Brytanii ws. powołania do życia misji wojskowej w cieśninie Ormuz – podał na Twitterze polski resort spraw zagranicznych. Z inicjatywą misji wystąpił w poniedziałek b. szef brytyjskiego MSZ Jeremy Hunt.

Misja, którą zaproponował Hunt, miałaby zapewnić ochronę statków handlowych w cieśninie Ormuz. W piątek na tym morskim szlaku doszło do przejęcia przez irańską Gwardię Rewolucyjną brytyjskiego tankowca Stena Impero.

Do tej pory – jak informowała we wtorek Agencja Reutera – pomysł Hunta wsparły: Francja, Włochy, Holandia i Dania. Według Agencji zainteresowanie inicjatywą wyraziły: Hiszpania, Niemcy, Szwecja i Polska.

 

Według Agencji Reutera, szczegóły propozycji Hunta Brytyjczycy przekazali unijnym dyplomatom podczas spotkania w Brukseli, zastrzegając, że „nie dotyczy ona bezpośrednio UE, NATO oraz USA”. Misja morska ma być prowadzona przez wspólne dowództwo brytyjsko-francuskie.

 

 

Wiceszef irańskiego MSZ Abbas Aragczi oświadczył we wtorek w Paryżu, że Iran zapewni bezpieczeństwo żeglugi w Zatoce Perskiej. – Iran dołoży wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczeństwo w regionie, a w szczególności w cieśninie Ormuz, i nie dopuści do żadnych zakłóceń w żegludze na tym obszarze – powiedział Aragczi we francuskim MSZ.

Mająca w najwęższym miejscu 33 km cieśnina Ormuz to najważniejsza droga transportu ropy naftowej z Zatoki Perskiej na światowe rynki. Mimo regionalnych konfliktów przepływa nią blisko jedna piąta światowego zapotrzebowania na ten surowiec.

RP, PAP

Aktualizacja 20 września 2019 (19:31)

NaszDziennik.pl