logo
logo
Piątek,
30 stycznia 2015
Smak na życie

Pasta, czyli smaczne potrawy z makaronem

zdjęcie
Małgorzata Marszelewska
Prowadząca środowe audycje kulinarne w Radiu Maryja

        Ośmielę się stwierdzić, że makaron, to chyba najbardziej demokratyczne jedzenie na świecie, bo farfalle, vermicelli, linguine i spaghetti jedzą wszyscy - bogaci i biedni!  Rozpowszechnienie makaronu we Włoszech przypisuje się Sycylijczykom - to do nich przysmak ten przybył z krajów arabskich. W najprostszej wersji jemy go z sosem pomidorowym, z mięsem lub bez. Smaczny będzie z oliwkami i owczym serem. W bardziej wyszukanej wersji podamy go z owocami morza. Arabowie a wraz z nimi i Sycylijczycy, okraszą pastę bliskowschodnimi przyprawami i dodadzą rodzynek. Dobra informacja dla osób uważających na wagę - wolno im jeść pastę, bo sama w sobie nie tuczy. Inna rzecz, co na niej położymy. Najpiękniejsze jest to, że wystarczy zajrzeć do lodówki - na pewno znajdzie się materiał na podstawowy choćby sos. Kilka dodatków i otwiera się nieograniczone pole do eksperymentów, bo makaron naprawdę smakuje ze wszystkim. "Jeśli nam źle i szaro, a każdy dzień ciągnie się jak makaron, ugotujmy, na przekór wszystkiemu, pastę. Słońce znowu zaświeci."

1. SPAGHETTI ZE SZPINAKIEM I GRZYBAMI

     SKŁADNIKI: 2 łyżki masła; 1 drobno posiekana cebula; 500 g pokrojonych w plastry prawdziwków (lub pieczarek); 300 g szpinaku (liści); 150 ml śmietanki; szczyptę gałki muszkatołowej; oregano; bazylia; sól i pieprz do smaku; 300 g spaghetti; 100 g startego parmezanu lub pecorino. WYKONANIE: cebulę zeszklij na łyżce masła, dodaj grzyby i przesmaż kilka minut. Dodaj śmietankę, przypraw w/w przyprawami. Sos podgotuj 5 min. Makaron ugotuj al dente ( na pół twardo), lekko posolony szpinak wrzuć do garnka z resztą masła, podduś parę minut, osącz na sitku. Pokrój na grube paski. Wymieszaj w naczyniu makaron, sos i szpinak, dodaj połowę sera i dopraw pieprzem. Resztę sera podaj do posypania.

2. TAGLIATELLE Z KURCZAKIEM I BROKUŁAMI /podaję za: Jedno smaczne danie. 400 przepisów z całego świata./

     SKŁADNIKI: 1 łyżka oliwy z oliwek; 1 średnia cebula obrana i posiekana; 1 średniej wielkości czerwona papryka bez gniazd nasiennych, pokrojona w cienkie paseczki; po 1/4 łyżeczki suszonego tymianku i suszonego rozmarynu; 250 g szpinakowych tagliatelle (wstążki); 350 g brokułów podzielonych na drobne różyczki; 350 g filetu z piersi kurczaka, pociętego w cienkie paseczki; 4 łyżki wytrawnego białego wina lub wody; świeżo zmielony czarny pieprz; 150 ml śmietanki; 30 g tartego parmezanu; gałązki świeżego rozmarynu do przybrania. WYKONANIE: na dużej patelni rozgrzewać oliwę przez 1 min. Pod przykryciem smażyć do miękkości cebulę i paprykę wraz z tymiankiem i rozmarynem, mieszając od czasu do czasu. Wstawić tagliatelle, gotować al dente na małym ogniu. Na ostatnie 4 minuty dorzucić brokuły. Zwiększyć ogień pod patelnią, dodać mięso, dolać wino lub wodę, wsypać szczyptę pieprzu. Ciągle mieszając gotować ok. 5 min., aż mięso będzie gotowe. Zmniejszyć nieco ogień, dolać, mieszając, śmietankę i gotować jeszcze przez 1-2 min. Przykryć i pozostawić w ciepłym miejscu. Odcedzić makaron i brokuły, wyłożyć na podgrzany półmisek. Polać sosem mięsnym, posypać parmezanem. Przybrać gałązkami świeżego rozmarynu.

3. MUSZELKI Z OWOCAMI MORZA /podaję za: Jedno smaczne danie.../

     /Ten prosty przepis pozwala na różnorodne urozmaicenia. Owoce morza można zastąpić rybą, a kukurydzę kruchymi, zielonymi warzywami./  SKŁADNIKI : 3 łyżki oliwy z oliwek; 3 selery naciowe, pokrojone w cienkie plasterki; 2 duże ząbki czosnku, obrane i wyciśnięte; 800 g pomidorów z puszki; 1/4 płaskiej łyżeczki suszonego oregano; 1/2 płaskiej łyżeczki soli; świeżo zmielony czarny pieprz; 250 g makaronu muszelki lub kolanka; 250 g mrożonej, słodkiej kukurydzy; 400 g mrożonej mieszanki owoców morza; 150 g mrożonych, obranych krewetek; 3 łyżki posiekanej pietruszki. WYKONANIE: na dużej patelni rozgrzać oliwę, podsmażyć seler naciowy i czosnek przez 5 min., mieszając od czasu do czasu. Dorzucić pomidory, oregano, sól i szczyptę pieprzu. Doprowadzić do wrzenia. Zmniejszyć płomień, przykryć i dusić na wolnym ogniu przez 15 minut. Tymczasem ugotować makaron al dente, odsączyć, włożyć ponownie do garnka i przykryć. Mieszając, dodać do sosu kukurydzę, owoce morza i krewetki. Ponownie doprowadzić do wrzenia. Zmniejszyć ogień, gotować przez 5-7 min. połączyć z makaronem, posypać pietruszką, podawać.

4. MAKARON Z SEREM /podaję za: Jedno smaczne danie.../

    / Dla urozmaicenia można wzbogacić sos pokrojoną w kostkę szynką, mięsem z kurczaka lub brokułami./

    SKŁADNIKI : 250 g makaronu (kolanka); 60 g masła; 60 g mąki; 500 ml mleka; 250 ml śmietanki; 1/4 płaskiej łyżeczki soli; świeżo zmielony czarny pieprz; 1/8 płaskiej łyżeczki świeżo startej gałki muszkatołowej; 1 płaska łyżka musztardy z ziarnami gorczycy; 250 g dojrzałego tartego cheddara; 3 pomidory pokrojone w plasterki; gałązki świeżej pietruszki do przybrania. WYKONANIE: rozgrzać piekarnik do 220 stopni C. Ugotować makaron al dente. Roztopić masło w dużym rondlu, wsypać mąkę, wymieszać. Podsmażyć na średnim ogniu przez 1 min., stopniowo dodawać mleko, śmietankę, sól, szczyptę pieprzu i gałkę muszkatołową. Cały czas mieszając, doprowadzić do wrzenia, aż zgęstnieje. Zmniejszyć ogień i gotować na wolnym ogniu jeszcze przez 2 min. wciąż mieszając. Zdjąć rondel z ognia, wmieszać musztardę i 3/4 cheddara. Mieszać, aż ser się roztopi. Odcedzić ugotowany makaron, zmieszać z sosem. Wylać do płaskiego naczynia żaroodpornego, posypać resztą cheddara, położyć na wierzchu plasterki pomidorów. Piec ok. 25 min., aż potrawa się zarumieni na wierzchu. Przybrać gałązkami pietruszki, podawać z zieloną sałatą i ewentualnie pieczywem.

5. PENNE Z GĘSTYM SOSEM MIĘSNYM /podaję za: Jedno smaczne danie.../

 /Penne - rurki - można zastąpić każdym innym rodzajem makaronu./

    SKŁADNIKI: 1łyżka oliwy z oliwek; 1 duża cebula, obrana i posiekana; 2 średnie marchewki, obrane, przekrojone wzdłuż i pokrojone w grube plasterki; 450 g mielonej wołowiny (lub drobno posiekanej); 115 g salami lub kiełbasy pepperoni pokrojonej w drobną kostkę; 400 g pomidorów z puszki; 2 płaskie łyżki przecieru pomidorowego; 1/2 płaskiej łyżeczki soli; świeżo zmielony czarny pieprz; 340 g makaronu penne lub innego dowolnego; 3 łyżki posiekanej natki pietruszki; 60 g tartego parmezanu; natka pietruszki do przystrojenia. WYKONANIE: rozgrzać oliwę na dużej patelni, smażyć cebulę i marchew tak długo, aż zmiękną. Dorzucić wołowinę i mieszając smażyć przez 2-3 min., aż mięso zmieni kolor. Dodać kiełbasę, pomidory, przecier, sól, szczyptę pieprzu. Doprowadzić do wrzenia, zmniejszyć ogień, przykryć patelnię i gotować przez 20 minut, mieszając od czasu do czasu. Tymczsem ugotować makaron, odcedzić, włożyć ponownie do garnka i trzymać w ciepłym miejscu. Wrzucić posiekaną natkę pietruszki do sosu i gotować jeszcze przez 5 min. Wymieszać sos z makaronem i podgrzewać na małym ogniu przez 1-2 min. Przełożyć na talerze, posypać parmezanem. Przybrać natką pietruszki i podawać. Ja do takiego sosu dodaję zawsze suszone zioła np.: oregano, tymianek, rozmaryn. Ale to już według uznania. 

                                                                         SMACZNEGO!

P.S. Czas gotowania makaronu zależy od jego rozmiaru, kształtu i świeżości. Makaron suszony gotujemy  zazwyczaj od 8-15 min. świeży zaś- 2-5 min., najlepiej w dużym rondlu. Ważne, aby go nie rozgotować, najlepszy jest al dente czyli lekko twardy. Makaron należy gotować we wrzątku, w proporcjach 3/4 litra wody na 100 g makaronu, dodając pół płaskiej łyżeczki soli. Warto też dolać 2 łyżeczki oliwy z oliwek, aby się nie sklejał. Spaghetti i inne długie makarony zanurza się powoli, tak aby przybrały formę okrągłego garnka. Jak już wyżej wspomniałam, sam w sobie makaron nie jest tuczący. Jego kaloryczność zależy jednak od tego, z czym go podamy. Osoby dbające o linię, powinny więc nie spożywać pasty, w której skład wchodzą sosy śmietanowe i serowe.

POZOSTAŁE WPISY
Wtorek, 10 maja 2016

Nowalijkowe bukiety i szparagi

Piątek, 8 kwietnia 2016

Porady kulinarne w RM - najciekawsze propozycje marca

Piątek, 18 marca 2016

Jajko na wielkanocnym stole

Wtorek, 1 marca 2016

Porady kulinarne w RM - najlepsze propozycje stycznia i lutego

Wtorek, 9 lutego 2016

Alternatywa dla śledzia

Wtorek, 26 stycznia 2016

Pożywne i rozgrzewające zupy

Wtorek, 15 grudnia 2015

Świąteczne ciasteczka

Piątek, 9 października 2015

A to klops!

Czwartek, 13 sierpnia 2015

Smaki lata

Sobota, 18 lipca 2015

Uroki włoskiej kuchni

Piątek, 19 czerwca 2015

Kwiaty i owoce lata

Wtorek, 26 maja 2015

Zapowiedź lata - nowalijki i truskawki

Czwartek, 30 kwietnia 2015

Placki, placuszki, racuszki...

Środa, 15 kwietnia 2015

Wegetariańskie potrawy z warzyw

Wtorek, 24 marca 2015

Wielkanocna Pascha i inne przysmaki

Piątek, 6 marca 2015

Kilka sekretów domowej kuchni

Wtorek, 10 lutego 2015

Tłusty czwartek i Popielec

Piątek, 9 stycznia 2015

Karnawałowe przekąski i sałatki

Środa, 17 grudnia 2014

Wykwintne świąteczne ciasta i torty

Piątek, 21 listopada 2014

Ziemniaki na naszym stole

Piątek, 7 listopada 2014

Na świętego Marcina - gęś do komina

Wtorek, 28 października 2014

Menu dla małych łasuszków

Piątek, 10 października 2014

Francuska oberżyna czyli bakłażan

Poniedziałek, 29 września 2014

Król drobiu - indyk

Piątek, 12 września 2014

Rajski owoc - jabłko

Wtorek, 19 sierpnia 2014

Domowe sorbety

Wtorek, 5 sierpnia 2014

Groszek i spółka

Wtorek, 22 lipca 2014

Łyk ochłody w upalne dni...

Piątek, 13 czerwca 2014

Sezon na truskawki

Wtorek, 27 maja 2014

Letnie sałatki

Piątek, 9 maja 2014

Maj pachnący ziołami

Wtorek, 15 kwietnia 2014

Świąteczne smakołyki

Piątek, 4 kwietnia 2014

Ryby na naszym stole

Piątek, 14 marca 2014

Przedwiośnie - czas na grę w zielone

Poniedziałek, 24 lutego 2014

Tłusty czwartek i ostatki

Wtorek, 18 lutego 2014

Kasza - zdrowie na talerzu!

Sobota, 1 lutego 2014

Potrawy, które nas rozgrzeją

Czwartek, 19 grudnia 2013

Sałatki z awokado

Poniedziałek, 2 grudnia 2013

Pyszności z czekolady

Poniedziałek, 18 listopada 2013

Drób najsmaczniejszy jesienią

Piątek, 8 listopada 2013

Sztuka przyrządzania sosów - cd.

Piątek, 25 października 2013

Sztuka przyrządzania sosów

Czwartek, 17 października 2013

Specjały z łososia

Sobota, 5 października 2013

Sycące i dodające energii - zupy na jesienne szarugi

Poniedziałek, 23 września 2013

Jesienne dary lasu

Piątek, 13 września 2013

Ciasta pachnące owocami

Piątek, 6 września 2013

U schyłku lata

Piątek, 23 sierpnia 2013

Pochwała oliwy

Poniedziałek, 12 sierpnia 2013

W kuchni pachnącej ziołami

Środa, 7 sierpnia 2013

Jedzenie - naturalna potrzeba człowieka