logo
logo
Środa,
15 kwietnia 2015
Smak na życie

Wegetariańskie potrawy z warzyw

zdjęcie
Małgorzata Marszelewska
Prowadząca środowe audycje kulinarne w Radiu Maryja

        Minęły święta i oktawa Wielkiej Nocy, gdzie z pewnością tradycyjnie na naszych stołach królowały nie tylko jaja, baby i mazurki, ale także różne mięsiwa. Dla odmiany proponuję dania przygotowane z warzyw. Duszone, pieczone, smażone - w sosie, pod kołderką z sera, albo z ziołami - cokolwiek zrobimy z warzywami, będą pyszne! A wspomnijmy jeszcze o ich walorach odżywczych - są przecież źródłem bezcennych witamin i minerałów, błonnika, a niektóre nawet rozgrzewają jak papryka czy bakłażan... Jeśli chcemy nadać im nutę egzotyki, wystarczy wizyta w dobrze zaopatrzonym sklepie, gdzie znaleźć można półki z produktami azjatyckimi czy arabskimi, by przekonać się jak łatwo można urozmaicić warzywny posiłek. Trawa cytrynowa, harrisa, sambal oelek - wszystko brzmi egzotycznie, ale odpowiednio zastosowane smakuje cudownie. A zatem zapraszam w egzotyczną, kulinarną podróż!

1. CURRY Z KALAFIORA

     SKŁADNIKI: 5 ziemniaków; kalafior; 2-centymetrowy kawałek imbiru; papryczka chili; 2 ząbki czosnku; 2 łyżki oleju; 1/2 łyżeczki mielonej kolendry; 1 łyżkę indyjskiej przyprawy garam masala; 1/2 łyżeczki mielonego kminu rzymskiego; 1 łyżeczkę kurkumy; puszkę gęstego mleka kokosowego; 1 szkl. bulionu warzywnego; 3 łyżki płatków migdałowych; limonkę; kilka strączków groszku cukrowego; 1/2 pęczka natki kolendry; sól i pieprz do smaku. WYKONANIE: ziemniaki obierz, pokrój w kostkę, kalafiora podziel na małe różyczki. Imbir, czosnek i chili (już bez nasion) drobno posiekaj. Rozgrzej olej w dużym garnku, wrzuć mieloną kolendrę, garam masalę, kmin, kurkumę, chili, czosnek i imbir. Przesmaż przez minutę, mieszając. Dodaj ziemniaki oraz kalafiora, smaż 3 minuty, aż nieco się zrumienią. Wlej bulion, mleko kokosowe, przykryj garnek i gotuj 10 minut, aż kalafior będzie miękki. Na suchej patelni upraż płatki migdałowe. Wrzuć połowę do garnka, dopraw sokiem z limonki i solą z pieprzem. Strąki groszku cukrowego pokrój w cienkie paski, kolendrę posiekaj. Curry rozłóż do miseczek, posyp resztą migdałów, groszkiem i kolendrą. Podawaj z ryżem jaśminowym.

2. SPAGHETTI Z SOCZEWICĄ

     SKŁADNIKI: szklanka brązowej soczewicy z puszki; 4 pomidory; duża marchew; gałązka selera naciowego; por; mała cebula; ząbek czosnku; papryczka chili; 3 łyżki oliwy; 1 szkl. bulionu warzywnego; 2 łyżki koncentratu pomidorowego; 2 gałązki tymianku; gałązka rozmarynu; 1/2 kieliszka czerwonego wina; opakowanie spaghetti; sól i pieprz do smaku. WYKONANIE: soczewicę osącz i opłucz. Pomidory sparz, obierz, usuń nasiona i pokrój w kostkę. Seler naciowy pokrój w plasterki; marchewkę - w kostkę. Białą część pora przekrój wzdłuż, umyj dokładnie, pokrój w plasterki. Cebulę i czosnek drobno posiekaj. Chili przekrój, usuń nasiona, posiekaj. Rozgrzej oliwę w garnku, wrzuć wszystkie warzywa i smaż 2 minuty, mieszając. Wlej wino, odparuj, wlej połowę bulionu i dodaj koncentrat pomidorowy. Dokładnie wymieszaj, wrzuć zioła, wlej resztę bulionu i gotuj kwadrans, aż sos będzie gęsty. Dodaj soczewicę, podgrzewaj jeszcze 2 minuty. Ugotuj makaron, wymieszaj z sosem, podawaj.

3. PIECZONE ZIEMNIAKI Z WARZYWAMI Z WOKA

    SKŁADNIKI: 6 ziemniaków; pęczek zielonych szparagów; 2 kapusty bok choy; mała bulwa kopru włoskiego; zielona papryka; 2 łyżki oleju; 1 łyżkę oleju sezamowego; 1 łyżę sosu sojowego; 2 łyżki sosu teriyaki; 1/2 szkl. bulionu warzywnego. WYKONANIE: ziemniaki obierz, pokrój w kostkę, zalej zimną osoloną wodą, doprowadź do wrzenia. Gotuj 5 min., dokładnie odcedź. Rozgrzej piekarnik do 180 stopni C, wsyp ziemniaki do żaroodpornego naczynia, skrop olejem, piecz ok. 20 min., aż się zrumienią i będą miękkie. Ze szparagów usuń zdrewniałe końcówki, blanszuj 5 min. we wrzątku. Bok choy przekrój wzdłuż. Bulwę kopru przetnij na pół, usuń zdrewniały rdzeń, resztę pokrój w piórka; paprykę w paski. Rozgrzej olej w woku,  wrzuć warzywa i smaż, mieszając, 5 minut na dużym ogniu. Wlej bulion, sos sojowy, sos teriyaki i olej sezamowy. Zamieszaj, dopraw do smaku solą i pieprzem, gotuj jeszcze 3 minuty. Rozłóż na talerzach ziemniaki, na wierzch połóż warzywa.

4. MUSAKA Z BAKŁAŻANA

     SKŁADNIKI: 4 średnie bakłażany; 6 łyżek oliwy; 5 ziemniaków; cebula; 2 ząbki czosnku; puszka krojonych pomidorów w zalewie; garść świeżego oregano; 2 duże kulki mozzarelli; sól i pieprz do smaku. WYKONANIE: 2 bakłażany pokrój w plastry, posyp solą, odstaw na 10 minut. Rozgrzej 3 łyżki oliwy na patelni i porcjami przesmaż bakłażany, aż zrumienią się z obu stron. Ziemniaki obierz, pokrój w cienkie plasterki. Wrzuć do wrzątku i podgotuj 5 min. Pozostałe bakłażany, cebulę i czosnek pokrój w drobną kostkę. Rozgrzej resztę oliwy na patelni, przesmaż warzywa przez 3 minuty, mieszając. Dodaj pomidory i posiekane oregano, zamieszaj, gotuj 5 minut. Rozgrzej piekarnik do 180 stopni C. W żaroodpornym naczyniu ułóż warstwę bakłażana, potem ziemniaków, polej sosem.Powtarzaj aż do wyczerpania składników. Pokrój w plastry mozzarellę i połóż na wierzchu. Zapiekaj 40 minut.

5. WŁOSKIE PLACKI WARZYWNE Z RZEŻUCHĄ

     SKŁADNIKI: 800 g ziemniaków; 80 g tartego parmezanu; szczypta gałki muszkatołowej; 2 garści rzeżuchy; sól i czarny pieprz; olej do smażenia; 4 gałązki selera naciowego; główka sałaty radicchio (czerwona cykoria); łyżka oleju rzepakowego; garść posiekanej pietruszki. WYKONANIE: ziemniaki obierz, umyj i zetrzyj na tarce o dużych oczkach do misy. Dodaj parmezan, gałkę muszkatołową i rzeżuchę (zostaw trochę do dekoracji). Dopraw solą i pieprzem, wymieszaj. Rozgrzej na patelni trochę oleju i wlej część masy ziemniaczanej. Masę rozsmaruj na patelni i trochę dociśnij. Obsmaż placek z obydwu stron na złoty kolor. Potem przenieś na serwetkę, by odsączyć tłuszcz. Z reszty masy usmaż kolejne placki. Seler naciowy i sałatę oczyść. Pokrój w cienkie paseczki, wsyp do misy, dopraw solą, pieprzem, skrop olejem i wymieszaj. Dodaj pietruszkę. Sałatkę podawaj z plackami udekorowanymi rzeżuchą. Do sałatki możesz dodać kilka kropli cytryny.

                                                                           SMACZNEGO!

P.S. Jeśli będziecie mieli już dość egzotyki, zawsze można zjeść pieczone ziemniaki z kwaśnym mlekiem lub maślanką. Tradycyjne, polskie, pyszne!!! Gorąco polecam.

POZOSTAŁE WPISY
Wtorek, 10 maja 2016

Nowalijkowe bukiety i szparagi

Piątek, 8 kwietnia 2016

Porady kulinarne w RM - najciekawsze propozycje marca

Piątek, 18 marca 2016

Jajko na wielkanocnym stole

Wtorek, 1 marca 2016

Porady kulinarne w RM - najlepsze propozycje stycznia i lutego

Wtorek, 9 lutego 2016

Alternatywa dla śledzia

Wtorek, 26 stycznia 2016

Pożywne i rozgrzewające zupy

Wtorek, 15 grudnia 2015

Świąteczne ciasteczka

Piątek, 9 października 2015

A to klops!

Czwartek, 13 sierpnia 2015

Smaki lata

Sobota, 18 lipca 2015

Uroki włoskiej kuchni

Piątek, 19 czerwca 2015

Kwiaty i owoce lata

Wtorek, 26 maja 2015

Zapowiedź lata - nowalijki i truskawki

Czwartek, 30 kwietnia 2015

Placki, placuszki, racuszki...

Wtorek, 24 marca 2015

Wielkanocna Pascha i inne przysmaki

Piątek, 6 marca 2015

Kilka sekretów domowej kuchni

Wtorek, 10 lutego 2015

Tłusty czwartek i Popielec

Piątek, 30 stycznia 2015

Pasta, czyli smaczne potrawy z makaronem

Piątek, 9 stycznia 2015

Karnawałowe przekąski i sałatki

Środa, 17 grudnia 2014

Wykwintne świąteczne ciasta i torty

Piątek, 21 listopada 2014

Ziemniaki na naszym stole

Piątek, 7 listopada 2014

Na świętego Marcina - gęś do komina

Wtorek, 28 października 2014

Menu dla małych łasuszków

Piątek, 10 października 2014

Francuska oberżyna czyli bakłażan

Poniedziałek, 29 września 2014

Król drobiu - indyk

Piątek, 12 września 2014

Rajski owoc - jabłko

Wtorek, 19 sierpnia 2014

Domowe sorbety

Wtorek, 5 sierpnia 2014

Groszek i spółka

Wtorek, 22 lipca 2014

Łyk ochłody w upalne dni...

Piątek, 13 czerwca 2014

Sezon na truskawki

Wtorek, 27 maja 2014

Letnie sałatki

Piątek, 9 maja 2014

Maj pachnący ziołami

Wtorek, 15 kwietnia 2014

Świąteczne smakołyki

Piątek, 4 kwietnia 2014

Ryby na naszym stole

Piątek, 14 marca 2014

Przedwiośnie - czas na grę w zielone

Poniedziałek, 24 lutego 2014

Tłusty czwartek i ostatki

Wtorek, 18 lutego 2014

Kasza - zdrowie na talerzu!

Sobota, 1 lutego 2014

Potrawy, które nas rozgrzeją

Czwartek, 19 grudnia 2013

Sałatki z awokado

Poniedziałek, 2 grudnia 2013

Pyszności z czekolady

Poniedziałek, 18 listopada 2013

Drób najsmaczniejszy jesienią

Piątek, 8 listopada 2013

Sztuka przyrządzania sosów - cd.

Piątek, 25 października 2013

Sztuka przyrządzania sosów

Czwartek, 17 października 2013

Specjały z łososia

Sobota, 5 października 2013

Sycące i dodające energii - zupy na jesienne szarugi

Poniedziałek, 23 września 2013

Jesienne dary lasu

Piątek, 13 września 2013

Ciasta pachnące owocami

Piątek, 6 września 2013

U schyłku lata

Piątek, 23 sierpnia 2013

Pochwała oliwy

Poniedziałek, 12 sierpnia 2013

W kuchni pachnącej ziołami

Środa, 7 sierpnia 2013

Jedzenie - naturalna potrzeba człowieka