logo
logo
Czwartek,
30 kwietnia 2015
Smak na życie

Placki, placuszki, racuszki...

zdjęcie
Małgorzata Marszelewska
Prowadząca środowe audycje kulinarne w Radiu Maryja

        Potrawy, które dzisiaj pragnę zaproponować znane są od wieków wszystkim narodom świata. Nie ma bowiem kuchni, diety, jadłospisu, w którym nie znalazłoby się przepisu na wszelkiego rodzaju placki i placuszki. Podawane różnie, na słodko lub wytrawnie, mogą być pysznym podwieczorkiem, daniem głównym lub energetycznym dodatkiem do talerza zupy. Co więcej przepadają za nimi dzieci, pod ich postacią możemy przemycić różne składniki (np. warzywa), których normalnie dzieci nie chciałyby zjeść. Warto więc od czasu do czasu wprowadzić placuszki do naszego jadłospisu. Nie wymagają wiele pracy, często są bardzo łatwe w wykonaniu. Pomijając wszystkim znane i pyszne naleśniki, polecam dzisiaj kilka innych rodzajów placków i racuszków.

1. RACUCHY Z CUKINIĄ

     SKŁADNIKI: 25 dkg mąki pszennej; 15 dkg mąki kukurydzianej; 2 łyżeczki proszku do pieczenia; 10 dkg cukini (uduszonej w niewielkiej ilości wody); 400 ml mleka; 2 jajka; 2 łyżki cukru; szczypta soli; 2 łyżeczki przypraw (pieprz, gałka muszkatołowa, cynamon, goździki - wymieszane razem, w równych proporcjach). WYKONANIE: mąkę kukurydzianą rozetrzyj z dwiema filiżankami gorącej wody i pozostaw 5 minut do napęcznienia. Potem dodaj rogniecioną widelcem cukinię oraz ciepłe mleko, utrzyj mikserem lub trzepaczką na gładką masę. Dodaj pozostałe składniki, ponownie dobrze wymieszaj. Patelnię posmaruj tłuszczem i usmaż na niej nieduże placki. 

2. RACUSZKI JABŁKOWO-SEROWE

     SKŁADNIKI: 15 dkg twarogu; 1/2 szkl. mleka zsiadłego; 1 jajko; 1/2 szkl. mleka słodkiego; 2 jabłka; 1 łyżka cukru; 2-3 szkl. mąki; olej do smażenia. WYKONANIE: jajko umyć, osuszyć papierowym ręcznikiem. Oddzielić białko, ubić na sztywną pianę. Twaróg utrzeć z żółtkiem i cukrem. Następnie wlać mleko zsiadłe i słodkie, dokładnie wymieszać. Stopniowo dosypywać mąkę, mieszać. Jabłka umyć, obrać ze skóry, pokroić w plasterki. Pianę włożyć do ciasta, lekko zamieszać, dodać owoce, ponownie wymieszać. Racuchy smażyć na gorącym oleju. Można podawać posypane cukrem pudrem (wg uznania).

3. PLACUSZKI MARCHEWKOWE Z SOSEM JOGURTOWO- KOPERKOWYM

     SKŁADNIKI: 5 (ok. 600g) marchewek; 2 jajka; ok. 3/4 szkl. mąki pszennej; sól; olej do smażenia. SOS: 1 opakowanie jogurtu naturalnego; 1 łyżka posiekanego koperku; mielony kumin. WYKONANIE: przygotuj sos: koperek umyj, osusz i posiekaj. Wymieszaj z jogurtem i szczyptą mielonego kuminu. Przygotuj placuszki: marchew obierz i umyj, następnie zetrzyj na tarce o dużych oczkach, przełóż do miski. Dodaj jajka, dopraw solą, wymieszaj i stopniowo, nie przerywając mieszania, zacznij dodawać mąkę, aż masa zgęstnieje i konsystencją będzie przypominała placki ziemniaczane (ilość mąki, jaką musisz dodać, zależy od tego, jak wodniste są marchewki). Na patelni rozgrzej niewielką ilość tłuszczu i łyżką nakładaj średniej wielkości placuszki. Smaż je z obu stron na złocisty kolor. Zdejmij z patelni i odsącz z nadmiaru tłuszczu na ręczniku papierowym. Podawaj z sosem koperkowym.

4. PLACKI WARZYWNE Z ORZECHAMI

     SKŁADNIKI: 600 g ziemniaków; 300 g marchewki; 150 g posiekanych orzechów laskowych; 2 żółtka; 1 łyżka mąki ziemniaczanej; 2 łyżki natki pietruszki; olej do smażenia; sól; świeżo zmielony pieprz. WYKONANIE: ziemniaki i marchewkę umyj, obierz i zetrzyj na tarce o dużych oczkach. Odciśnij i wymieszaj z natką pietruszki, żółtkami, mąką ziemniaczaną i orzechami. Dopraw solą i świeżo zmielonym pieprzem. Na rozgrzanym oleju na patelni usmaż placki, aż zrumienią się z obydwu stron. Przełóż na blachę i wstaw do piekarnika nagrzanego do 100 stopni C na około 10 minut.

5. PLACKI Z KASZY GRYCZANEJ

     SKŁADNIKI: 1 szkl. kaszy gryczanej; 300 g białego sera; 2 jajka; 3 łyżki masła; 3 łyżki posiekanej natki pietruszki; 3 łyżki bułki tartej; 2 łyżki oleju; sól; pieprz. WYKONANIE: kaszę wsyp do rondelka, wlej 1/2 litra wrzącej wody, dodaj łyżkę masła i szczyptę soli. Gotuj na małym ogniu pod przykryciem, aż kasza wchłonie całą wodę (możesz też ugotować 2 torebki kaszy zgodnie z przepisem podanym na opakowaniu i dodać masło). Rozgnieć widelcem ostudzoną kaszę z serem, dodaj jajka i natkę pietruszki, dopraw solą i pieprzem. Wyrób jednolitą masę i uformuj z niej okrągłe płaskie kotlety. Obtocz kotlety w bułce tartej i smaż na złocisty kolor na oleju wymieszanym z pozostałym masłem. Podawaj z dowolną surówką.

6. PLACKI GRYCZANE Z ŁOSOSIEM

     SKŁADNIKI: 150 g mąki gryczanej; 150 g mąki pszennej; 1/2 łyżeczki soli; 2 łyżeczki proszku do pieczenia; 1 łyżka brązowego cukru trzcinowego; 1 łyżka oliwy; 2 jaja; 2 filiżanki mleka. WYKONANIE: wszystkie suche produkty mieszamy w salaterce. Dodajemy mleko, jajka, oliwę i dokładnie miksujemy. Smażymy trochę dłużej niż placki z mąki pszennej. Podajemy z plasterkiem wędzonego łososia, pastą kawiorową lub szynką parmeńską.

                                                                        SMACZNEGO!

 

P.S. Warto przygotować sobie mieszankę przypraw (np. patrz przepis nr jeden). Wsypujemy przyprawy w równych proporcjach (np. po jednej łyżce) do słoika, szczelnie zakręcamy, potrząsając słoikiem mieszamy i gotowe! Taką mieszankę zamkniętą szczelnie w słoju, możemy przechowywać przez dłuższy czas i mieć gotową, gdy przyjdzie nam ochota na małe co nieco...

POZOSTAŁE WPISY
Wtorek, 10 maja 2016

Nowalijkowe bukiety i szparagi

Piątek, 8 kwietnia 2016

Porady kulinarne w RM - najciekawsze propozycje marca

Piątek, 18 marca 2016

Jajko na wielkanocnym stole

Wtorek, 1 marca 2016

Porady kulinarne w RM - najlepsze propozycje stycznia i lutego

Wtorek, 9 lutego 2016

Alternatywa dla śledzia

Wtorek, 26 stycznia 2016

Pożywne i rozgrzewające zupy

Wtorek, 15 grudnia 2015

Świąteczne ciasteczka

Piątek, 9 października 2015

A to klops!

Czwartek, 13 sierpnia 2015

Smaki lata

Sobota, 18 lipca 2015

Uroki włoskiej kuchni

Piątek, 19 czerwca 2015

Kwiaty i owoce lata

Wtorek, 26 maja 2015

Zapowiedź lata - nowalijki i truskawki

Środa, 15 kwietnia 2015

Wegetariańskie potrawy z warzyw

Wtorek, 24 marca 2015

Wielkanocna Pascha i inne przysmaki

Piątek, 6 marca 2015

Kilka sekretów domowej kuchni

Wtorek, 10 lutego 2015

Tłusty czwartek i Popielec

Piątek, 30 stycznia 2015

Pasta, czyli smaczne potrawy z makaronem

Piątek, 9 stycznia 2015

Karnawałowe przekąski i sałatki

Środa, 17 grudnia 2014

Wykwintne świąteczne ciasta i torty

Piątek, 21 listopada 2014

Ziemniaki na naszym stole

Piątek, 7 listopada 2014

Na świętego Marcina - gęś do komina

Wtorek, 28 października 2014

Menu dla małych łasuszków

Piątek, 10 października 2014

Francuska oberżyna czyli bakłażan

Poniedziałek, 29 września 2014

Król drobiu - indyk

Piątek, 12 września 2014

Rajski owoc - jabłko

Wtorek, 19 sierpnia 2014

Domowe sorbety

Wtorek, 5 sierpnia 2014

Groszek i spółka

Wtorek, 22 lipca 2014

Łyk ochłody w upalne dni...

Piątek, 13 czerwca 2014

Sezon na truskawki

Wtorek, 27 maja 2014

Letnie sałatki

Piątek, 9 maja 2014

Maj pachnący ziołami

Wtorek, 15 kwietnia 2014

Świąteczne smakołyki

Piątek, 4 kwietnia 2014

Ryby na naszym stole

Piątek, 14 marca 2014

Przedwiośnie - czas na grę w zielone

Poniedziałek, 24 lutego 2014

Tłusty czwartek i ostatki

Wtorek, 18 lutego 2014

Kasza - zdrowie na talerzu!

Sobota, 1 lutego 2014

Potrawy, które nas rozgrzeją

Czwartek, 19 grudnia 2013

Sałatki z awokado

Poniedziałek, 2 grudnia 2013

Pyszności z czekolady

Poniedziałek, 18 listopada 2013

Drób najsmaczniejszy jesienią

Piątek, 8 listopada 2013

Sztuka przyrządzania sosów - cd.

Piątek, 25 października 2013

Sztuka przyrządzania sosów

Czwartek, 17 października 2013

Specjały z łososia

Sobota, 5 października 2013

Sycące i dodające energii - zupy na jesienne szarugi

Poniedziałek, 23 września 2013

Jesienne dary lasu

Piątek, 13 września 2013

Ciasta pachnące owocami

Piątek, 6 września 2013

U schyłku lata

Piątek, 23 sierpnia 2013

Pochwała oliwy

Poniedziałek, 12 sierpnia 2013

W kuchni pachnącej ziołami

Środa, 7 sierpnia 2013

Jedzenie - naturalna potrzeba człowieka