logo
logo
Wtorek,
1 marca 2016
Smak na życie

Porady kulinarne w RM - najlepsze propozycje stycznia i lutego

zdjęcie
Małgorzata Marszelewska
Prowadząca środowe audycje kulinarne w Radiu Maryja

        Zgodnie z obietnicą, w ten ostatni dzień lutego podaję przepisy, o których powtórzenie najczęściej prosili słuchacze Radia Maryja, sympatycy "Porad kulinarnych" w Radiu Maryja. Są to propozycje Sióstr goszczących w tej audycji, Pani dr Alfredy Walkowskiej, która odkrywa przed słuchaczami sposoby odżywiania wg św. Hildegardy, a także samych słuchaczy. Ogromna różnorodność tych propozycji sprawia, że dla każdego znajdzie się coś dobrego. Dzisiaj przedstawiam te z przepisów miesiąca stycznia i lutego, które cieszyły się największą popularnością.

1. CHLEB  /propozycja p. Barbary z Nowego Sącza/

     SKŁADNIKI: 

     1 kg mąki pszennej typu 600 lub 650 /można ująć trochę mąki pszennej np.2 szklanki i w to miejsce dodać: 1 szkl.mąki żytniej i 1 szkl.mąki razowej/; 5 dkg drożdży; 1 łyżka soli; 8 łyżek płatków owsianych; 4 łyżki oleju; 1litr ciepłej wody /można ująć trochę wody i dodać mleka/; 1,5 łyżki cukru; garść ziaren np. słonecznika, siemienia lnianego, dyni lub jakie mamy i lubimy; jedna łyżeczka pieprzu ziołowego /ten ostatni niekoniecznie, ale nadaje on chlebkowi ciekawego smaku/. WYKONANIE: w litrze ciepłej wody rozmieszać cukier, drożdże, płatki - odstawić na 10 - 15 min. Mąkę, olej, sól, dodatki, pieprz - wymieszać dobrze w większej misce drewnianą łyżką. Połączyć z wodą wymieszaną z płatkami, cukrem i drożdżami - dobrze wszystko wymieszać. Rozłożyć ciasto do foremek wysmarowanych olejem i wysypanych mąką lub ziarnem. Wygładzić powierzchnię nawilżając wodą, można posypać ulubionymi ziołami np. rozmarynem lub tymiankiem. Włożyć do zimnego piekarnika i piec ok. 1 godz. w temperaturze 180-190 stopni C.

2. ZUPA KREM Z BURAKÓW /propozycja s. Faustyny/

     SKŁADNIKI: 1kg buraków; 1 korzeń pietruszki; 2 marchwie średniej wielkości; kawałek selera; 2 średnie ziemniaki; 2 cebule; 3 ząbki czosnku; woda lub bulion; oliwa; sól, pieprz, sok z cytryny do smaku. WYKONANIE: warzywa obieramy, kroimy w kostkę. W garnku rozgrzewamy oliwę, wrzucamy warzywa, rozdrobnioną cebulę i czosnek, chwilę dusimy. Zalewamy wodą w takiej ilości, aby pokryła warzywa. Gotujemy ok. 30 min. Po przestygnięciu blendujemy, jeszcze raz zagotowujemy. Podajemy z kleksem gęstej śmietany lub jogurtu naturalnego, posypaną natką pietruszki.

3.GOŁĄBKI ORKISZOWE /propozycja p. Alfredy- odżywianie wg wskazań św. Hildegardy/

    SKŁADNIKI: 2 szkl. ziarna orkiszu /siekany lub wielkości ziaren ryżu/; 1/2 szkl. ryżu pełnoziarnistego; 1/2 kg mięsa drobiowego; marchew /ok. 1/2 kg./; seler; 4-5 cebul; 3 ząbki czosnku; sól, pieprz, hyzop, bertram, galgant; kapusta pekińska. WYKONANIE: warzywa ścieramy na tarce, podsmażamy na oleju słonecznikowym lub klarowanym maśle. Ziarno i ryż gotujemy / ziarno przed gotowaniem płuczemy w misce - nie na sicie - kilkakrotnie/, zalewamy wrzątkiem, gotujemy do 1/2 godz., odstawiamy garnek, tak aby ziarno doszło. Mięso łączymy z ziarnem, ryżem, warzywami, solą, pieprzem, hyzopem /1/2 łyżeczki/. Dodajemy: 1/2 łyżeczki: bertramu, galgantu, trochę gałki muszkatołowej. Liście kapusty zanurzamy na chwilę we wrzątku. Farsz układamy w listek, zawijamy. Dno garnka wykładamy liśćmi, na nich układamy gołąbki. Na wierzchu kładziemy pozostałe liście. Dusimy. Można podać z sosem pomidorowym: 2 cebule siekamy, dodajemy czosnek, szklimy na oliwie. Dodajemy przecier pomidorowy lub pomidory, pieprz, sól, bertram, galgant - sos zagęszczamy mąką orkiszową.

4. NALEWKA Z ALOESU  /s. Faustyna/

     SKŁADNIKI: 1/2 l. soku z aloesu; 1/2 l. miodu naturalnego płynnego; 1/2 l. spirytusu; 1/2l. soku z cytryny. WYKONANIE: sok mieszamy z miodem i sokiem z cytryny. Wlewamy do dużego szklanego naczynia, zalewamy spirytusem - wszystko dokładnie wstrząsamy. Przelewamy do ciemnych butelek. Trzymamy w chłodnym miejscu. Po tygodniu nalewka jest gotowa do spożycia. 

5. PASZTET JAGLANY Z WARZYWAMI /s. Faustyna/

    SKŁADNIKI: 2 szkl. suchej kaszy jaglanej; 5 średnich marchewek; 2 korzenie pietruszki; 2 selery; 3 cebule; 3 ząbki czosnku; 3 jajka; 20 dkg masła; 3 łyżki sosu sojowego; przyprawy: sól, pieprz, majeranek, tymianek, mielona słodka papryka, gałka muszkatołowa / od 1/2 - 1 łyżeczki/. WYKONANIE: kaszę gotujemy w lekko osolonej wodzie /4 szkl. wody/ ok. 15-20 min. Marchewkę, pietruszkę, seler ścieramy na tarce o grubych oczkach. Cebulę i czosnek drobno siekamy. Na patelni rozpuszczamy masło, szklimy cebulę i czosnek, dodajemy warzywa, dusimy ok. 20 min./można dodać trochę wody, aby się dusiły a nie przypalały/. Wykładamy do miski, lekko studzimy. Dodajemy kaszę, przyprawy, jajka - całość zblendować lub przepuścić przez maszynkę /lepiej będzie się trzymało/. Można do smaku dodać kilka pomidorów suszonych w oliwie. Foremki smarujemy tłuszczem, posypujemy bułką tartą. Pieczemy ok. 40 min. w 170 stopniach C.

6. PLACUSZKI Z KASZY GRYCZANEJ / s. Faustyna/

     SKŁADNIKI: 1szkl. kaszy gryczanej; 6 łyżek mąki pszennej; 3 jajka; 3 łyżki cukru pudru; 1/4 łyżeczki sody; szczypta soli; 1 mały kefir /ok. 200 g/; konfitura owocowa ewentualnie ubita śmietanka. WYKONANIE: kaszę gotujemy w lekko osolonej wodzie /2 szkl. wody/ ok. 20 min. Pozostawiamy pod przkryciem, aby doszła. Studzimy. Oddzielamy żółtka od białek. Białka ubijamy, dodajemy cukier p., żółtka, dalej ubijamy. Do kaszy dodajemy kefir, masę jajeczną, mąkę z sodą. Smażymy placuszki na złoty kolor / można dodać jeszcze trochę mąki, gdyby się kleiły do patelni/. Podajemy z konfiturą i kleksem ubitej śmietany.

7. POSTNY WYWAR ZDROWOTNY / p. Alfreda - wg św. Hildegardy/

    SKŁADNIKI: 1 litr wody; 1 filiżanka całych ziaren orkiszu; ok. 300 g warzyw /fenkuł, marchew, seler, czerwone buraki, korzeń pietruszki, garstkę fasoli "biały Jaś"/. WYKONANIE: wszystkie składniki gotujemy 20 minut, odcedzamy. Dodajemy galgant i bertram w proszku /każdego ok.1/2 - 1 łyżeczki/.

 

                                                                      SMACZNEGO!

POZOSTAŁE WPISY
Wtorek, 10 maja 2016

Nowalijkowe bukiety i szparagi

Piątek, 8 kwietnia 2016

Porady kulinarne w RM - najciekawsze propozycje marca

Piątek, 18 marca 2016

Jajko na wielkanocnym stole

Wtorek, 9 lutego 2016

Alternatywa dla śledzia

Wtorek, 26 stycznia 2016

Pożywne i rozgrzewające zupy

Wtorek, 15 grudnia 2015

Świąteczne ciasteczka

Piątek, 9 października 2015

A to klops!

Czwartek, 13 sierpnia 2015

Smaki lata

Sobota, 18 lipca 2015

Uroki włoskiej kuchni

Piątek, 19 czerwca 2015

Kwiaty i owoce lata

Wtorek, 26 maja 2015

Zapowiedź lata - nowalijki i truskawki

Czwartek, 30 kwietnia 2015

Placki, placuszki, racuszki...

Środa, 15 kwietnia 2015

Wegetariańskie potrawy z warzyw

Wtorek, 24 marca 2015

Wielkanocna Pascha i inne przysmaki

Piątek, 6 marca 2015

Kilka sekretów domowej kuchni

Wtorek, 10 lutego 2015

Tłusty czwartek i Popielec

Piątek, 30 stycznia 2015

Pasta, czyli smaczne potrawy z makaronem

Piątek, 9 stycznia 2015

Karnawałowe przekąski i sałatki

Środa, 17 grudnia 2014

Wykwintne świąteczne ciasta i torty

Piątek, 21 listopada 2014

Ziemniaki na naszym stole

Piątek, 7 listopada 2014

Na świętego Marcina - gęś do komina

Wtorek, 28 października 2014

Menu dla małych łasuszków

Piątek, 10 października 2014

Francuska oberżyna czyli bakłażan

Poniedziałek, 29 września 2014

Król drobiu - indyk

Piątek, 12 września 2014

Rajski owoc - jabłko

Wtorek, 19 sierpnia 2014

Domowe sorbety

Wtorek, 5 sierpnia 2014

Groszek i spółka

Wtorek, 22 lipca 2014

Łyk ochłody w upalne dni...

Piątek, 13 czerwca 2014

Sezon na truskawki

Wtorek, 27 maja 2014

Letnie sałatki

Piątek, 9 maja 2014

Maj pachnący ziołami

Wtorek, 15 kwietnia 2014

Świąteczne smakołyki

Piątek, 4 kwietnia 2014

Ryby na naszym stole

Piątek, 14 marca 2014

Przedwiośnie - czas na grę w zielone

Poniedziałek, 24 lutego 2014

Tłusty czwartek i ostatki

Wtorek, 18 lutego 2014

Kasza - zdrowie na talerzu!

Sobota, 1 lutego 2014

Potrawy, które nas rozgrzeją

Czwartek, 19 grudnia 2013

Sałatki z awokado

Poniedziałek, 2 grudnia 2013

Pyszności z czekolady

Poniedziałek, 18 listopada 2013

Drób najsmaczniejszy jesienią

Piątek, 8 listopada 2013

Sztuka przyrządzania sosów - cd.

Piątek, 25 października 2013

Sztuka przyrządzania sosów

Czwartek, 17 października 2013

Specjały z łososia

Sobota, 5 października 2013

Sycące i dodające energii - zupy na jesienne szarugi

Poniedziałek, 23 września 2013

Jesienne dary lasu

Piątek, 13 września 2013

Ciasta pachnące owocami

Piątek, 6 września 2013

U schyłku lata

Piątek, 23 sierpnia 2013

Pochwała oliwy

Poniedziałek, 12 sierpnia 2013

W kuchni pachnącej ziołami

Środa, 7 sierpnia 2013

Jedzenie - naturalna potrzeba człowieka